Symbolica: Een geweldige ervaring met 3 jarige “Single-Riders”

Vier keer heb ik nu Symbolica gedaan. En ik wilde al een tijdje een aantal punten maken over de Efteling, dus tijd voor een mooie mail over het beste attractiepark ter wereld.
Symbolica is fantastisch. Ik heb hem nu 5 keer gedaan en alle routes een keer uitgeprobeerd. Aan de binnenkant is ieder hoekje perfect uitgewerkt (met de nadruk op de binnenkant) en er is ongelofelijk veel te zien. Toch heb ik als kritische Efteling fan natuurlijk wel e.e.a. op te merken.
 
De derde rit die ik deed was de muziektour. Ronduit teleurstellend. Het was de eerste keer dat ik voorin zat en de eerste twee scenes was ik volledig afgeleid door het fel-brandende interactieve scherm voor mijn neus. Het wilde weten welke taal ik sprak, Joost mag weten waarom.
 
In de muziektour rijdt je vervolgens alle scenes als laatste binnen en krijg je in elke scene minder te zien dan de andere twee scenes. De muziektour is wat mij betreft de derde rij van Baron 1898: het was nodig vanwege de capaciteit; de beleving is minimaal. In een gemiddeld theater zouden deze plekken worden verkocht met extreme korting in verband met slecht zicht.
 
De speciale tours met hun eigen kamertjes zijn niet geweldig. Het mooie aan de hele attractie is het feit dat het een dark-ride is mét animatronics. Om dan in een kamertje gedropt te worden zodat de kinderen op de voorste rij een ‘spelletje’ kunnen spelen dat niemand begrijpt is saai. Het mooiste vind ik dat op dit moment, het saaiste moment van de attractie, een actiefoto wordt gemaakt. Op de foto zie je veelal verveelde gezichten en afgeleide mensen.
 
Die foto had natuurlijk veel beter gemaakt kunnen worden op het moment dat het glas breekt, iedereen omhoog kijkt en wijst…
 
De animatronics die je tegenkomt zijn geweldig. Ze bewegen soepel… Maar die mondjes… In de laatste scene staat Pardoes hard te praten op de tafel en zijn mond beweegt hoogstens een centimeter. De Pardoes die je na het botanicum de veilige kant op wil sturen praat wel maar beweegt zijn mond überhaupt niet. Dat is écht raar.
 
En dan het ergste. Dit was bij Baron 1898 al niet goed, maar bij Symbolica is het echt een teleurstelling: De Single Rider rij.
Let wel, ik vind het goed dat het bestaat. Maar de manier waarop het wordt geimplementeerd is niet goed. Door een wachttijd te melden bij de Single Rider kiezen een hoop mensen voor deze rij terwijl ze normaal de reguliere rij zouden gebruiken. Dat is helemaal niet erg, als je vervolgens aan het eind maar niet gaat proberen om bij elkaar te komen. En dat is het punt: ouders met hele kleine kinderen staan in de rij. Dat zijn geen Single Riders. Maar als het puntje bij het paaltje komt, op het moment dat je je plek toegewezen krijgt, doen de medewerkers er wel alles aan om samen in een bakje te komen.
 
Laat de Efteling alsjeblieft even gaan spieken bij Chiapas (Phantasialand). Sowieso gethematiseerde kleding (kan iemand mij uitleggen waarom een Efteling medewerker in het paleis van ZKH Pardulfus zou werken) maar dat punt maakte ik twee jaar geleden al over Baron 1898. Het punt gaat om het vullen van de bootjes. Bij Chiapas worden groepen voor gesorteerd in groepen van 3+, 2 en 1. Hierdoor wordt de capaciteit maximaal gebruikt, ook bij de reguliere rij. Op dit moment is er een ongekend hoge capaciteit beschikbaar voor de Single Riders in Symbolica (het komt regelmatig voor dat er groepen van 3 bij de Single Riders worden weggehaald).
 
O help. Het is een kritisch betoog geworden. Maar goed, de veren die ik in de Koninklijke billen van de Efteling (#1 themepark ter wereld, ow yeah) wilde steken over het nieuwe paleisje zijn er al veelvuldig in gestoken. En zonder kritische blik wordt het natuurlijk nooit perfect.
Hopelijk wordt er met de komst van Strookrijk ook eens geld geïnvesteerd in een nieuwe family coaster (met mega capaciteit, Big Thunder Mountain / Seven Dwarfs Mine Train) en een flink aantal in-fills (het aantal attracties moet echt omhoog om de rijen bij de top-attracties te verlichten). Hopelijk blijft het niet bij dromen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *