Waliblij

Met een blij gezicht en een vol hoofd vertrok ik gisteren naar Walibi. Mijn werkweken zijn lang en vol, na zo’n week stap ik het liefst in een achtbaan. Of tien. Normaal gesproken ga ik dan richting Efteling (ik heb een abonnement op dat prachtige park) maar één of twee keer per jaar vertrek ik richting Walibi. En dat was gisteren.

Op een gemiddelde pretpark-dag kom je aanrijden op een parkeerplaats waar dan wat norse parkeerwachters je een parkeerplaats toewijzen. Niet in Walibi. Breedglimlachend wees de man in het oranje hesje mij de plek waar ik mijn Peugeot mocht plaatsen. Een zalige start van deze zonnige dag, de sfeer was gezet.

Onderweg had ik mijn kaartje gekocht (online), maar op de een of andere manier was dat kaartje niet gemaild. En tot overmaat van ramp weigerde mijn iPhone gister nieuwe afbeeldingen op te slaan, het screenshot met het betalingsbewijs was dus ook in het luchtledige verdwenen. Gelukkig was daar de blije gastenservice mevrouw die mij vriendelijk hielp en het ticket voor mij uitprintte. Had ik al gezegd dat ze dat lachend deed?

A8A1DFCB-D335-4DDB-8B98-7F8062D3B436
En bij die ene lachende mevrouw bleef het niet. In iedere achtbaan waar ik zat (of in wilde stappen) was het personeel vriendelijk. Negen van de tien keer zei een personeelslid voor vertrek nog iets (‘veel plezier’, ‘ben je er klaar voor?’ of ‘sterkte’). Een dikke duim omhoog voor het personeel dat gisteren in Walibi rondliep. Ze voerden hun taak met blijheid en betrokkenheid voor de bezoeker uit. De personele bezetting was bij Space Shot onvoldoende, ik heb echter zelden iemand in een pretpark zien lopen die zijn functie zo vrolijk vervulde. Een echte blijheidsverspreider 🙂

Ook ander crewmembers bij de verschillende achtbanen en in Walibi Playland waren in voor een geintje en kletste meer met bezoekers dan met elkaar. That’s the way I like it!

De rij, toegangsweg, personeel... Aan alles is gedacht bij deze thema-attractie
De rij, toegangsweg, personeel… Aan alles is gedacht bij deze thema-attractie

En dan nog het meest fantastische pluspunt van Walibi: Xpress Platform 13. Dát is hoe een goede thema-attractie in elkaar zit. De volledige wachtruimte vertelt je een verhaal en je raakt er van overtuigd dat je zo een metro in gaat stappen. Maar dan het allermooiste: het personeel is niet alleen gekleed volgens het thema… Het gedraagt zich ook volgens het thema. De medewerkers hebben een raampje om vanuit het station naar de rij te kijken. Dat gebruiken ze regelmatig om wachtenden te laten schrikken. Heerlijk en past prima bij de attractie. Ja, de Baron (Efteling) ziet er van buiten mooier uit. Ja, de Baron is een betere coaster… maar de totaalbeleving an sich is beter in Platform 13 van Walibi.

walibi kaart
De nieuwe plattegrond van Walibi is kaal en geeft niet het blije gevoel dat je er van zou verwachten.

Is er dan geen enkele kritiek? Ja, het kan altijd beter, vooral de plattegrond. Ik hoop dat ze die zo snel mogelijk verbranden. Ik heb stadsplattegronden gezien die meer blijheid en energie uitstralen dan deze kale bedoeling. Vergelijk hem eens met de plattegrond uit de Sixflags periode. Van die laatste plattegrond krijg je het idee dat je op een plek rondloopt waar je minimaal een week nodig hebt om alles te doen. Van de huidige Walibi plattegrond krijg je het idee dat je op een weiland loopt waar willekeurig wat attracties zijn neergezet. Ja,  stukken Walibi hebben de uitstraling van deze plattegrond. Maar de nieuwere stukken (Speed of Sound, Platform 13, Walibi Playland) zijn vele malen beter dan de plattegrond.

 

SFH_kaartAl met al een hele blije dag. Bedankt Waliblij. Ik bedoel, Walibi.

Blijoordeling: Vijf sterren op de schaal van Blijheidsverspreider.
Pluspunten:
+ Personeel is vriendelijk, blij en heeft aandacht voor de bezoeker
+ Thematisering/Totaalbeleving Platform 13
+ Prijs/Kwaliteit verhouding

Walibi pak
Het pak van Walibi bestaat uit 3 kleuren oranje/geel. Ook is zijn nek erg raar.

Minpunten:
– Ongezellige plattegrond
– Ongezellige stukken pad & lege pleinen
– Walibi kostuums hebben 3 tinten oranje/geel

Edwin Rasser is eigenaar van Blijwin. Hij schrijft graag over zaken waar hij blij van wordt (Blijheidsverspreiders) en waar zijn volledige blijheid van kan verdwijnen (Blijheidsbestrijders). Ter inspiratie voor de volledige Blijheidsindustrie. En voor mensen die wel een portie blijheid kunnen gebruiken.

One Reply to “Waliblij”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *