Kompel gezocht (m/v)

Ik word blij van de Efteling. Het is een mooi aangelegd park, er worden waanzinnige werelden gecreëerd en denderende attracties neergezet. Er is echter één probleem: er werken mensen.

Begrijp me niet verkeerd, het merendeel van het Efteling personeel doet waanzinnig werk en doet het lachend. Het probleem is echter dat het hele aardse mensen zijn met problemen van alledag. Problemen die niet passen bij een sprookjeswereld.

Gister heb ik bijvoorbeeld in de Single Riders rij van Baron 1898 (een investering van ca. 20 miljoen) erg lang moeten wachten omdat de medewerker vooraan de procedures niet kent. Dat was echter niet het grootste probleem, hij deed het nors en chagrijnig. Deze jongen heeft misschien wel de leukste baan van Nederland: hij mag mensen verlossen uit een rij van circa twee uur om ze vervolgens een kaartje te geven om de vetste achtbaan van Nederland te betreden. Hoe is het mogelijk om zo’n leuke functie chagrijnig te doen? Mensen die niet blij worden van andere mensen blij maken hebben niets te zoeken in de Blijheidsindustrie. Niet op een positie met klantcontact in ieder geval.

Want dat is het, de Efteling zit in de Blijheidsindustrie. Ze verkopen blijheid, in het geval van de Efteling per dag. Coca Cola verkoopt ook blijheid, maar dan per liter. Het nare is alleen dat je van Coca Cola dik wordt terwijl je van een dagje Efteling misschien nog wel af zou kunnen vallen. De Efteling (en pretparken in het algemeen) maken deel uit van het meest gezonde stuk van de Blijheidsindustrie. Daar zouden ze trots op moeten zijn en hun personeel op moeten selecteren. Ieder stukje Efteling moet bijdragen aan het blije gevoel waar mensen ’s ochtends €36,50 voor betalen.

Ik moet opmerken dat ik het fantastisch vind dat de Efteling voldoende personeel neerzet bij de Baron. Ik heb ongeveer 12 medewerkers geteld. Door het inzetten van zoveel personeel wordt de capaciteit ‘hoog’ gehouden, dat zie ik andere parken niet snel doen.

Het is alleen jammer dat het personeel op momenten dat ze niets hoeven te doen de interactie met elkaar opzoeken in plaats van met de gasten. In plaats van dat ze de gasten nog een beetje extra blijheid bezorgen door een praatje met ze te maken hoor je ze klagen. Klagen over hoe veel jaar ze nog moeten werken. Klagen over de kater die ze vanochtend hadden.

Klagend personeel past niet in de sprookjeswereld waar ik zo graag kom. Het draagt niet bij aan een blij gevoel. Sterker nog: het irriteert me. Als ik in de Efteling zou werken zou ik nooit zeggen “Ik moet nog 10 jaar”. Verander het moeten in mogen. Je mag nog 10 jaar lang elke dag duizenden bezoekers blij maken. Je leven is één groot blij feest.

Luisterend naar het klagende personeel bedenk ik me dat bovenstaand betoog niet van toepassing is op de Baron. Het zit namelijk zo: in de Baron wil ik überhaupt geen personeel zien… Ik wil mensen zien die bijdragen aan de totaalbeleving.

Medewerker bij de Black Mamba draagt bij aan de totaalbeleving van de attractie
Medewerker bij de Black Mamba draagt bij aan de totaalbeleving van de attractie

Een vergelijking met de Black Mamba (Phantasialand) en Hollywood Tower Hotel (Walt Disney Studio’s) is snel gemaakt. In de Black Mamba doet Phantasialand je geloven dat je ver in de jungle in Afrika bent. Dat doet het, net als de Efteling, met thematisering… Maar niet alleen thematisering, Phantasialand heeft het personeel mee-gethematiseerd. Ik heb geen idee hoe Phantasialand het doet (als je dit in een Nederlandse vacature tekst zou schrijven krijg je gigabytes aan boze mails over je heen), maar bij de Black Mamba staan alleen negroïde mensen. Het is werkelijk fantastisch en zorgt voor een essentieel stuk van de beleving.

Bij Disney werken liftjongens in plaats van Disney personeel
Bij Disney werken liftjongens in plaats van Disney personeel

Disney doet ook zoiets. In het Hollywood Tower Hotel wordt geen personeel aangenomen, daar worden acteurs voor gescout. Deze mensen dragen niet bij aan de beleving door hun uiterlijk (op de kostuums na) maar door hun gedrag. Iedere medewerker bij het Hollywood Tower Hotel is namelijk niet een medewerker van Disney die de attractie bedient, het is een medewerker van het hotel die je naar de lift brengt zodat je naar je kamer kan.

En hier zit voor de Efteling de kans. Vervang het Efteling personeel door Rijksmijn medewerkers (dat kunnen dezelfde mensen zijn, het gaat om de perceptie van het personeel). Na het wachten in de rij krijg je op dit moment een briefje van een Efteling medewerker. Op dit briefje staat “rij” + het rijnummer waar je plaats mag nemen. Dit slaat verhaaltechnisch nergens op. Het zou veel mooier zijn als je van een Rijksmijn medewerker een contract-achtig-iets krijgt, of een penning aan je geeft (mijnmedewerkers moesten vroegen een zogenaamde penning uit een kast halen zodat bij calamiteiten duidelijk was welke medewerkers zich in de mijn bevonden).

Op het moment dat je het mijn gebouw betreedt doet alles je geloven dat Gustave Hooghmoedt jou heeft geworven om voor hem de mijn in te gaan. Totdat je een trap oploopt en wederom een norse Efteling medewerker treft. Op dat moment verdwijnt de volledige betovering. Bij het zien van de geel-blauwe Efteling werkkleding realiseer je het weer: ik loop niet in een mijn maar in de Efteling.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind de Baron een machtige toevoeging aan het Efteling aanbod. Het is een attractie die qua thematisering en afwerking op wereld niveau mee kan spelen. Het is alleen jammer dat het personeel niet bijdraagt aan de blije ervaring. Iedere medewerker van de Efteling zou moeten Blijdragen (Bijdragen aan een blije dag). En ook al blijft de Efteling er voor kiezen om de attractie te bevolken met Efteling personeel in plaats van Rijksmijn personeel (wat ik zou betreuren)… Zorg er dan in ieder geval dat het blij personeel is. Maar hierover verwonder ik me bij veel attractieparken.

2 Replies to “Kompel gezocht (m/v)”

  1. Mee eens, maar mijn ervaring leert dat het personeel in de dezelfde kleding loopt om makkelijk herkend te worden.
    Echter verbreekt het, inderdaad, de sfeer van de attractie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *